search
close

כיצד ניתן להוזיל את ביטוח הרכב?

ביטוח רכב הוא הוצאה נלוות קבועה לאחזקת הרכב, כאשר ישנם מספר סוגים של ביטוחים ומגוון כיסויים לסיטואציות שונות.

סוגי ביטוח לרכב

ביטוח חובה- ביטוח החובה לרכב מחייב כל פעל רכב, כאשר נסיעה ברכה שאינו מבוטח בביטוח חובה היא עבירה על החוק. עלות ביטוח החובה נקבעת על פי נתוני הרכב ונתוני הנהג העיקרי בו ו/או בעל הרכב, ורמת הגמישות שלה נמוכה. ביטוח החובה מספק כיסוי ביטוחי לאירועי תאונה בהם התקיימו נזקי גוף, לכל המעורבים באירוע.

ביטוח צד ג’- ביטוח צד ג’ הוא ביטוח נוסף לביטוח החובה, אין חובה לרכוש ביטוח כזה, אולם היקף הסיכונים הקיימים באחזקת רכב ובנהיגה הופכים את הכיסוי הביטוחי הנוסף לנחוץ. ביטוח צד ג’ מספק כיסוי לנזקי רכוש אשר נוצרו באמצעות הרכב המבוטח ובאחריות/אשמת הנוהג בו.

ביטוח מקיף- הביטוח המקיף לרכב הוא הביטוח הרחב ביותר, וכולל בתוכו את הכיסוי אשר מספק ביטוח צד ג’, לצד כיסוי לנזקים אשר ייגרמו לרכב המבוטח עצמו, גם כאשר מדובר בנזקים אשר קרו בתאונה שנגרמה באשמתו.

חשוב לדעת: הן ביטוח צד ג’ והן ביטוח מקיף אינם כוללים בתוכם את רכיב ביטוח החובה- אותו יש לרכוש כפוליסה נפרדת.

עלויות הביטוח

עלויות ביטוח לרכב יכולות להגיע לכדי אלפי שקלים בשנה, כאשר אלה מושפעות מפרמטרים רבים בניהם:

סוג הרכב- יצרן, דגם, שנת ייצור. ההשפעה של סוג הרכב נוגעת הן לעלות הרכב והן לרמת הסיכון בה הוא נמצא. על פי נתוני חברות הביטוח ישנם סוגי רכבים המועדפים יותר מאחרים על גנבי הרכב, מה שמייקר את עלות הביטוח המקיף שלהם.

נתוני הנהג- נתוני הנהג בעצם מגדירים את רמת הסיכון למעורבות בתאונה ולתביעות ביטוח, כאשר הנתונים מתייחסים למגדר, גיל, שנות וותק בנהיגה והיסטוריית תאונות- עבר ביטוחי.

שימוש ברכב- תכניות חדשניות לביטוח הרכב בוחרות לבחון את אופי השימוש ברכב כגורם מפחית או מעלה סיכון, ומספקות עלויות מוזלות לרכב שני במשפחה, רכבים של אנשים שעובדים מן הבית ורכבים בעלי שימוש נמוך במיוחד. תכניות אלו מתייחסות בעיקרן לביטוח המקיף.

כיצד ניתן להוזיל את עלות הביטוח?

השוואת מחירים- כמו בתחומי צרכנות רבים, גם בתחום הביטוח חשוב לבצע השוואת מחירים מקיפה ולקבל את ההצעה הכלכלית והמשתלמת ביותר. בעת ההשוואה יש להביא בחשבון את רכיבי הביטוח השונים: תקרת הכיסוי, ההשתתפות העצמית, הרחבות וכיסויים נוספים, ולהשוות בין פוליסות מותאמות וזהות.

איחוד ביטוחים- רכישת ביטוח החובה והביטוח הנוסף, צד ג’ או מקיף, באותה חברה/סוכנות ביטוח, תאפשר לסוכן הביטוח גמישות ומתן הנחה גבוהה יותר על הסך הכולל, כמו גם כתובת אחידה ושירות כולל לכל הצרכים הביטוחיים, תחת קורת גג אחת.

כוח קניה- במידה וקיימים שניים או יותר רכבים במשפחה, ביטוח שלהם יחד אצל אותו גורם מבטח תהווה כוח קניה שיספק גם הוא אפשרות להנחות והטבות ותכניות ביטוח משתלמות יותר.

עבר ביטוחי- כאמור, עבר ביטוחי הוא גורם חשוב ומשפיע על עלות ביטוח הרכב. כאשר הרכב הנרכש משמש משפחה, מומלץ להגדיר כנהג עיקרי ברכב את מי מבני הזוג אשר לו עבר ביטוחי נקי מתביעות, מה שיוזיל את מחיר הביטוח.

ככלל, באירועים בהם נגרם נזק לרכב או לרכב אחר באשמת הרכב המבוטח, מומלץ שלא למהר ולתבוע את הביטוח ככל שמדובר בנזקים קלים, ולתקן באופן עצמאי או להגיע להסדר עצמאי עם בעל הרכב שנפגע. לעתים תביעות כאלה יחסכו סכומים זניחים לבעל הרכב במעמד התיקון, אולם ישפיעו מאוד על עלויות הביטוח בשלוש השנים שלאחר מכן.

התאמה- רבים משלמים על כיסויים וביטוחים להם אינם נדרשים, מה שמייקר את עלויות הביטוח. אחד האלמנטים שיכולים להוזיל את הביטוח הוא קביעת נהגים נוספים ברכב. כאשר מדובר ברכב פרטי, אשר אינו משמש גורמים נוספים, מומלץ לבחון אפשרות לביטוח לבעל הרכב בלבד. במידה ובכל זאת קיימת אפשרות להשאלת הרכב מעת לעת למכרים ובני משפחה, ניתן לקבוע את גיל הנהג המינימלי שיורשה לנהוג ברכב, כאשר ככל שגיל זה גבוה יותר, עלות הפוליסה תהיה נמוכה יותר.

שימוש ברכב- ביטוחים שונים אשר מתייחסים להיקף השימוש ברכב, לרבות הגבלת קילומטרים, רכבים של בעלים דתיים אשר אינם נוסעים בשבתות ובחגים ובחינת שימושים נוספים, יביאו להוזלה בת מאות שקלים בשנה בעלויות ביטוח הרכב.

שאלות ותשובות

האם כדאי לרכוש ביטוח רכב ישירות מהחברה או באמצעות סוכן ביטוח?

חברת הביטוח תספק למבוטח את מחיר הביטוח ללא תיווך באופן ישיר. לעומתה סוכן הביטוח מהווה כוח קניה בשל ריבוי הפוליסות והמבוטחים שהוא עובד עבורם, משווה מחירים ותכניות בין כל חברות הביטוח ולרוב יוכל להציע פוליסות בעלויות משתלמות יותר, וזה לצד ערך מוסף של שירות אישי.

למי עלי לפנות במקרה של תאונת דרכים?

במקרה של תאונת דרכים ללא נפגעים יש להחליף פרטים עם המעורבים בתאונה, ולעדכן את סוכן הביטוח. במידה וישנם נפגעים בתאונה יש לדווח במקום למשטרת ישראל, ובהמשך לסוכן הביטוח.

מתי כדאי לרכוש ביטוח צד ג' ומתי מומלץ ביטוח מקיף?

ההבדל בין ביטוח מקיף לביטוח צד ג' הוא בכיסוי ביטוחי לרכב המבוטח עצמו. ההחלטה על רכישת כיסוי כזה נוגעת לרוב לערך הרכב המבוטח. ככל שמדובר ברכבים חדישים ויקרים יותר, מומלץ לבטח בביטוח מקיף, כאשר רכבים ישנים וזולים לעתים מוטב יהיה להסתפק בביטוח צד ג'.

האם ביטוח הרכב מכסה הוצאות משפטיות שנגרמו כתוצאה מתאונה בה מעורב הרכב?

כיסוי הוצאות משפטיות הוא הרחבה אשר נמצאת בפוליסות מסוג ביטוח צד ג' וביטוח מקיף. הכיסוי מוגבל לתקרת הסכום המצוין בפוליסה. חשוב לוודא בעת רכישת הביטוח שאכן קיים כיסוי כזה.

האם חובה להחזיק במערכות אזעקה ונעילה כתנאי לביטוח רכב?

ביטוח רכב מסוג ביטוח מקיף הוא הביטוח אשר מעניק כיסוי ופיצוי במקרה של גניבת הרכב. חברות הביטוח השונות נוהגות להפחית את הסיכון לכך באמצעות דרישות אבטחה ומיגון שונות, ואינן מחויבות לבטח את הרכב ללא עמידה בדרישות הללו.